Με τη μέθοδο των αρχαίων  ΕΥΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΟΥ

Αντίγραφα αρχαίων αγγείων και άλλων αντικειμένων, που για πρώτη φορά έχουν κατασκευαστεί με τις μεθόδους των αρχαίων Ελλήνων, θα εκτεθούν σε λίγες μέρες στον σταθμό "Ακρόπολις - Μακρυγιάννη" του Μετρό, εκεί όπου ανακαλύφθηκαν κατά τις ανασκαφές

Τα αρχαία αντικείμενα μορφοποιήθηκαν, διακοσμήθηκαν, ψήθηκαν στις κατάλληλες θερμοκρασίες για να αποκτήσουν τα σωστά χρώματα και, τέλος, έγινε τεχνητή παλαίωσή τους με προσομοίωση των μηχανισμών διάβρωσης ώστε να μοιάζουν με τα πρωτότυπα

Τα 55 εκθέματα περιλαμβάνουν μελανόμορφα και ερυθρόμορφα αγγεία, πιάτα, ποτήρια, λυχνάρια, θήκες για κοσμήματα, δοχεία για κρασιά, κουδουνίστρες, αλογάκια, πολύχρωμα παιχνίδια και άλλα αντικείμενα της καθημερινής ζωής των κατοίκων της Αθήνας, από τον 17ο αιώνα π.Χ. ώς τον 6ο αιώνα μ.Χ., τα οποία βρέθηκαν στο χώρο του οικοπέδου Μακρυγιάννη τα τελευταία χρόνια. 

Οι προηγμένες μέθοδοι που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι στην κατασκευή τωνκεραμεικών τους, ιδίως της αττικήςκεραμεικής των κλασικών χρόνων, κάνουν την πετυχημένη αναπαραγωγή τεχνολογικά αυθεντικών αντιγράφων ιδιαίτερα δύσκολη. Γι' αυτό και τα αντίγραφα αρχαίωνκεραμεικών μέχρι σήμερα δεν ήταν πειστικά. Η πρωτότυπη τεχνική σταμάτησε να χρησιμοποιείται στη ρωμαϊκή εποχή και ήρθε ξανά στο προσκήνιο μετά το 1750. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, δεν ήταν γνωστή η ακριβής διαδικασία που ακολουθούσαν οι αρχαίοι Έλληνες. Ξένοι μελετητές της τεχνικής έκαναν διάφορες εικασίες, οι οποίες στην πράξη αποδείχθηκαν λανθασμένες. Τελικά το μυστικό της συνταγής βρέθηκε χάρη σε νέες τεχνολογίες, όπως φασματοσκοπικές τεχνικές και ηλεκτρονικά μικροσκόπια. 

"Η πλήρης κατανόηση και πειραματική αναπαραγωγή του μελανού υαλώματος των μελανόμορφων και ερυθρόμορφων αγγείων επετεύχθη μόνο την τελευταία δεκαετία με την εφαρμογή σύγχρονων μικροαναλυτικών τεχνικών", εξηγεί η κ. Ελένη Αλούπη, αρχαιομέτρης, η οποία ασχολήθηκε πολλά χρόνια με την τεχνική του "αττικού μαύρου" στηνκεραμεική και είχε την επιστημονική ευθύνη και γενική εποπτεία του έργου της αναπαραγωγής σε συνεργασία με την Αττικό Μετρό. "Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι οι αρχαίοι κεραμείς συνδύαζαν μία προσεκτική επιλογή και επεξεργασία των πρώτων υλών της αττικής γης με μία σύνθετη διαδικασία ψησίματος". Έτσι έγινε δυνατή η πιστή αναπαραγωγή του "αττικού μελανού υαλώματος" από άργιλο και νερό, χωρίς κανένα πρόσθετο. 
Πολύχρωμο ειδώλιο - κουδουνίστρα του 6ου μ.Χ. αιώνα

Η συλλογή τωνκεραμεικών που θα εκτεθούν στον σταθμό του Μετρό στην Ακρόπολη καλύπτει πολλούς διαφορετικούς τύπουςκεραμεικής διαφορετικών χρονικών περιόδων, από τη μεσοελλαδική ως την πρωτοβυζαντινή εποχή. Στο ξεκίνημα της διαδικασίας αντιγραφής έγινε λεπτομερής αποτύπωση των αντικειμένων. Ακολούθησε η κατασκευή των καλουπιών τους και τα εργαστηριακά πειράματα για την επιλογή των κατάλληλων αργίλων για την παρασκευή των βαφών. Επίσης, έγιναν αναλύσεις θραυσμάτων από τα πρωτότυπα καθώς και πειράματα αναπαραγωγής. 

Έπειτα, τα αντικείμενα μορφοποιήθηκαν, διακοσμήθηκαν, ψήθηκαν στις κατάλληλες θερμοκρασίες για να αποκτήσουν τα σωστά χρώματα και τέλος, έγινε τεχνητή παλαίωσή τους με προσομοίωση των μηχανισμών διάβρωσης, θραύση και συγκόλληση των θραυσμάτων τους, ώστε να μοιάζουν με τα πρωτότυπα. Το αποτέλεσμα θα έχουν την ευκαιρία να δουν από κοντά οι επιβάτες του Μετρό όταν εγκαινιαστεί το τμήμα Σύνταγμα - Δάφνη στις αρχές Νοεμβρίου. 

Το έργο ανέλαβε η εταιρεία ΘΕΤΙΣ (Θετικές Επιστήμες στην Τέχνη, την Ιστορία και τη Συντήρηση). Συνεργάστηκαν με την κ. Αλούπη οι κ.κ. Άρτεμη Χαβιαρά, Νίκος Μανιάτης και Μαρία Καραγεώργου, ο αγγειοπλάστης κ. Δημήτρης Μπούτσαλης και ο αγγειογράφος κ. Ιωσήφ Κηρομύτης. Την ευθύνη των ανασκαφών στο οικόπεδο Μακρυγιάννη και της μόνιμης έκθεσης στον σταθμό του Μετρό έχει η αρχαιολόγος κ. Σταματία Ελευθεράτου, ενώ υπεύθυνες αρχαιολόγοι στον σταθμό της Δάφνης ­ όπου επίσης θα εκτεθούν λίγα αντίγραφα ­ είναι οι κ.κ. Δρίλια και Καζά. 

ΤΑ ΝΕΑ , 18-10-2000  , Σελ.: P03
Κωδικός άρθρου: A16872P031
Top